inochi no betsumei 命 いのち 命の別名 Lyrics 石よ樹よ水よ Alias of life inochi no betsumei 命 いのち


copied to japanese all

おとな に ちかく なる ,  (Otona ni chikaku naru)close to adult (大人 近)

知らない, do not know (Shiranai)

たびに, everytime(tabi ni)



中島美嘉


島津亜矢

https://youtu.be/MSFc20hrI7o


 命の別名


作詞:中島みゆき

作曲:中島みゆき


知らない言葉を覚えるたびに

Shiranai kotoba o oboeru tabi ni

Every time I remember words I do not know


僕らは大人に近くなる

けれど最後まで覚えられない

言葉もきっとある

(kitto = surely = きっと)


We are close to adults

But I can not remember it until the end

There must be words as well


何かの足しにもなれずに生きて

何にもなれずに消えてゆく

僕がいることを喜ぶ人が

どこかにいてほしい

I live without being able to add something

It disappears without becoming anything

Someone who is pleased that I am

I want you to be somewhere


石よ樹よ水よ ささやかな者たちよ

Ishi yo Itsuki yo mizu yo sasayakana-sha-tachi yo boku to ikite kure

僕と生きてくれ

Stone, trees, water, little people

Please live with me.



くり返す哀しみを照らす 灯をかざせ

Kuri kaesu kanashimi o terasu akari o kazase

Hold a light that illuminates the sadness to repeat

(Hold up   (灯を)かざせ kazase)

(light あかり 灯 akari)

(哀しみ kanashimi かなしみ sadness) 




君にも僕にも すべての人にも

命(いのち)に付く名前を「心」と呼ぶ

名もなき君にも 名もなき僕にも


To you, to me and to everyone

I call the name that comes to life a "heart"

Nameless and neither you nor me nor to me





たやすく涙を流せるならば

たやすく痛みもわかるだろう

けれども人には

笑顔のままで泣いてる時もある

If you can easily send tears

You will understand pain easily

But to people

There are times when I am crying with a smile


石よ樹よ水よ 僕よりも

誰も傷つけぬ者たちよ

Ishiyoa tree than water me better than me

Those who will not hurt anyone




くり返すあやまちを照らす 灯をかざせ

君にも僕にも すべての人にも

命に付く名前を「心」と呼ぶ

名もなき君にも 名もなき僕にも

Repeat the lamp that lights over repeatedly

To you, to me and to everyone

I call the name that comes to life a "heart"

Nameless and neither you nor me nor to me


石よ樹よ水よ 僕よりも

誰も傷つけぬ者たちよ


くり返すあやまちを照らす 灯をかざせ

君にも僕にも すべての人にも

命に付く名前を「心」と呼ぶ

名もなき君にも 名もなき僕にも


命に付く名前を「心」と呼ぶ

名もなき君にも 名もなき僕にも

Na mo naki-kun ni mo na mo naki boku ni mo

Nameless and neither you nor me nor to me

留言

這個網誌中的熱門文章

Can’t Read - history english quizlet (play multi and choice Thur Morning)